BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

«Պետք էր ավելի շատ ֆիլմեր նկարել ու ավելի շատ երեխաներ ունենալ»

«Պետք էր ավելի շատ ֆիլմեր նկարել ու ավելի շատ երեխաներ ունենալ»
16.01.2015 | 12:36

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ՀՀ պետական և միջազգային բազմաթիվ մրցանակների դափնեկիր, ՀՀ ժողովրդական արտիստ, «Մովսես Խորենացի» շքանշանակիր, «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնի հիմնադիր տնօրեն, կինոբեմադրիչ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ: Այս տարին հոբելյանական է նրա համար. հունվարի 9-ին լրացավ տաղանդավոր արվեստագետի 60-ամյակը: Շնորհավորում ենք, բարեմաղթում և հերթական անգամ փորձում երևակել նրա բազմաշերտ էությունը՝ տասնամյակների հանրագումար-իմաստավորման համատեքստում:

«ՎՏԱՆԳԸ ՄԻՇՏ ԻՍԿԱԿԱՆ ԱՐՎԵՍՏԱԳԵՏՆԵՐԻՆ Է ՍՊԱՌՆՈՒՄ, ՆՐԱՆՔ ԵՆ ՄՆՈՒՄ ՍՏՎԵՐՈՒՄ»

-Պարոն Խաչատրյան, արվեստագետներն ի՞նչ շփումների մեջ են աշխարհի հետ:

-Արվեստագետները կտրված են աշխարհից: Ավելի շատ պոպուլյար են այն արվեստագետները, որոնք սուտ են խոսում, որոնք ունեն իրենց նեղ միջավայրը, որոնք երկրորդական-երրորդական գյուղից ինչ-որ մրցանակ են ստանում ու դա վերածում մեծ իրադարձության: Բայց դե, ոչինչ, դա էլ երևի հայի տեսակին բնորոշ բան է: Ցավ է, որ լուրջ արվեստը Հայաստանում ճիշտ չեն գնահատում: Վտանգը միշտ իսկական արվեստագետներին է սպառնում, միշտ նրանք են մնում ստվերում: Սա նոր երևույթ չէ, միշտ է մեզանում տարածված եղել, բայց դե, էդ է մերը, պիտի քաշենք էդ լուծը: Թեկուզ և, փա՛ռք Աստծո, ես բողոքելու տեղ էլ չունեմ: Ե՛վ մրցանակներ ունեմ, և՛ կոչումներ, և՛ ճանաչում:

-Ըստ Ձեզ՝ մարդն իր ապրած տարիների ընթացքում որոշակի փոփոխություններ է կրում, որոշակի փուլեր է անցնում: Հարություն Խաչատրյանը քանի՞ անգամ է փոփոխության ենթարկվել իր վեցտասնամյա կենսագրության ընթացքում:

-Մտածել եմ այդ մասին, սա ինձ համար անսպասելի հարց չէ: Կորուստների ու ձեռքբերումների շրջաններ եմ ունեցել: Կյանքիս առաջին տասնամյակում մարդկային կորուստներ եմ շատ ունեցել: Հետո ապրածս որոշակի չափումների մեջ տեղավորելով, հասկացել եմ, որ փուլեր են եղել իմ կյանքում, որ տևել են ոչ թե տասը, այլ յոթ կամ ութ տարի, գուցե՝ ավելի շատ կամ քիչ:

-Այսինքն, ապրածի բովանդակությա՞մբ է տարորոշվել կյանքի շրջափուլը, ոչ թե տարիների քանակով:

-Այո՛: Ապրածն իր բովանդակության և տարիների քանակի չափումների մեջ տարբեր է: Նույնիսկ տարիներ են եղել, որ ուժս չի հերիքել պաշտպանվելու, և բավականին սխալներ եմ արել: 60 տարի ապրելուց հետո արդեն նաև սխալներդ ես հիշում: Էնքան հեշտ է գլուխ գովելը, բայց պիտի կարողանաս սխալների մասին խոսել:

-Հետո չի՞ եկել սխալներն ուղղելու ժամանակը:

-Դա բացառված է: ՈՒզում ես միլիոն լավ բան արա, միևնույն է, արածդ սխալը չի մոռացվում: Քեզ չես ներում: Բոլորը ներում են, դու ինքդ քեզ չես ներում: Եթե կարգին մարդ ես, չես ների: Վախդ, վախկոտությունդ, ստիպված ինչ-որ քայլերի գնալդ չես ների: Երբեմն բաներ ես անում, որոնք կարող էիր և չանել, եթե համարձակ լինեիր, եթե հետևումդ չլինեին ընտանիքդ, մերձավորներդ, նրանց վնասելու վախը, խայտառակվելու վտանգը: Վախը քեզ մղում է այնպիսի բաների, որոնց համար դու հետո ինքդ քեզ չես ներում:

«ԸՆՏԱՆԻՔՆ ԱՄԵՆԱԿԱՐԵՎՈՐՆ Է»

-Վաթսուն տարիների ընդգրկուն կենսագրության հետևում կանգնած է կինոբեմադրիչը, միջազգային կինոփառատոնի հիմնադիր տնօրենը, ընտանիքի հայրը, պապիկը, տիկին Մարիին մինչև հիմա սիրահարված ամուսինը: Այս բոլոր դերերի միջև հավասարակշռություն կա՞, թե՞ ինչ-որ կարգավիճակ գերակա է մյուսների նկատմամբ: Ո՞րն է գոյության ամենակարևոր տարածքը Ձեզ համար:

-Ընտանիքն ամենակարևորն է: Բայց եթե ես չստեղծագործեի, ընտանիքիս կարևորությունը չէի զգա, որովհետև հուսահատված կլինեի: Միայն ստեղծագործող, ինչ-որ բան ստեղծող մարդը կարող է հասկանալ, թե ընտանիքն ինչ բան է: Ոչինչ չանող, աննպատակ, որևէ մեկի համար պատասխանատվություն չկրող մարդը դա չի հասկանա: Բայց և առանց ընտանիքի՝ մարդը չի կարող ստեղծագործել: Իհարկե, ժամանակ առ ժամանակ դեպրեսիաներ ես ունենում, բայց դա էլ է անխուսափելի: Օրինակ՝ թվում է, թե ես պիտի ինձ շատ երջանիկ զգամ, տասնչորս ֆիլմ եմ նկարել, ամեն մի ֆիլմ մի լուրջ ուսումնասիրություն է, մի լուրջ սոցիոլոգիա է, մի մարդու կյանքի պատմություն է: Բայց ես էլ եմ ունենում դեպրեսիաներ: Ես ավելի շատ երջանիկ եմ, քան դժբախտ, բայց, միևնույն է, մեջս անընդհատ դժգոհություն կա:

«ՍԻՐՈ ՊԱԿԱՍ ՈՒՆԵՑԱԾ ՄԱՐԴԻԿ ՍԻՐՈ ՄԱՍԻՆ ՇԱՏ ՄԵԾ ՈՒ ԿԱՐԵՎՈՐ ԿԱՐԾԻՔ ՈՒՆԵՆ»

-Մի հարցազրույցում մտահոգվել եք, թե կարող եք ծերանալ ու զրկվել կանանց ուշադրությունից: «Բա որ հանկարծ կանայք սկսեն էլ չսիրել, էդ ո՞ր արվեստագետը կկարողանա առանց սիրո ապրել»,- ասել եք: Ինչպե՞ս է պահվում հավասարակշռությունը այդքան կարևոր ընտանիքի ու դրսում փոթորկվող սերերի միջև:

-Դա ուրիշ բան է, ոչ մի կապ չունի ընտանիքի հետ: Ընտանիքդ մի կատեգորիա է, որի նվիրյալը պետք է լինես միշտ ու պահպանես այն: Սերն ավելի պոետիկ բան է: Մանավանդ ինձ նման մանկություն ունեցած մարդու համար, որը ծնվել է փոքր քաղաքում, լավ չի ապրել, ինքնասիրության հետ կապված պրոբլեմներ է ունեցել, սիրո պակաս է ունեցել: Սիրո պակաս ունեցած մարդիկ սիրո մասին շատ ավելի մեծ ու կարևոր կարծիք ունեն, քան մյուսները: Սերն ուրիշ բան է, ուրիշ պոեզիա է, որը քեզ օգնում է առաջ գնալու: Ընտանեկան երջանկությունն ուրիշ բան է, ստեղծագործական երջանկությունն ուրիշ բան է, տղամարդկային երջանկությունը՝ լրիվ ուրիշ: Բոլոր տղամարդիկ բավականին տանջված ու միայնակ մարդիկ են: Թվում է, թե տղամարդիկ լիդեր են, ուժեղ են, բայց նրանք շա՜տ թուլություններ ունեն, սարսափելի թուլություններ: ՈՒ միայն կանայք կարող են փարատել այդ թուլությունները: Այնպես որ, եթե կանայք չսիրեն, տղամարդու համար շատ դժվար կլինի ապրելը, շատ դժվար կլինի ստեղծագործելը:

-Մանկությունը սիրո դեֆիցիտով ապրած Հարություն Խաչատրյանը սիրո բուռն զգացումներով, մեծարման ու փառքի դափնիներով հագեցած հասուն տարիքում փոխհատուցված զգո՞ւմ է իրեն:

-Չէ՜, չէ, ես էլի նույն ամաչկոտ մարդն եմ մնացել: Փոխհատուցման զգացողություն չկա: Ամբողջ փրկությունս այն է, որ մեկ-մեկ ցինիկանում եմ, բայց իրականում շատ ամաչկոտ եմ: Մի ջերմ հայացքը, հեռվից ասված մի գովեստի խոսքը բավարարում է այնքանով, որ քեզ հասկացել-ընդունել են, արվեստդ են ընդունել: Եթե արվեստագետ չլինեի, երևի չլուսանկարվեի անգամ. Ապոլոնը չես, ոչ էլ աթլետ ես, ոչ էլ եսիմ ինչ ես, որ քեզ ցուցադրես, որ կանայք հետաքրքրվեն քեզանով: Ամենակարևոր բանն այն է, որ իմ կինն ինձ շատ է սիրել և շատ է սիրում: Այնքան է սիրում, որ ես սիրո պակաս չպիտի էլ զգայի կյանքում: Բայց այդ պակասը ոչ թե սիրո պակաս է, սեքսի, կնոջ ջերմության, քնքշության, բույրի, մաշկի, այլ արտիստիզմի: Միշտ հաճելի է, երբ կանայք սիրահարվում կամ սիրում են քեզ: Մի քիչ էգոիստական բան է սա, բայց ինձ միշտ շատ է օգնել աշխատելիս:

-Հոբելյանի հետ կապված ի՞նչ զգացողություններ ունեք:

-Հոբելյանի հետ կապված՝ վախ կա մեջս, մեծ վախ: Իրականում ես այդ տարիքը չեմ զգում, չեմ հասկանում, թե դա ինչ տարիք է: Մեկ-մեկ ուզում եմ գլուխ գովել, թե դա միջանկյալ մի էտապ է, կանցնի, նոր ֆիլմեր կնկարեմ: Բայց ինչ-որ բան, այնուամենայնիվ, փոխվել է իմ մեջ: Քիմիական բաղադրությունն է դա, ֆիզիոլոգիական կառույցը, թե ինչ: Ամեն օր ես փոխվում: Ամենապարադոքսալն իմ կյանքում այն է, որ ինչքան «Ոսկե ծիրանը» կարևոր է, նույնքան էլ ինձ խանգարում է ֆիլմ նկարել: Կուզենայի, որ մեկն այդ բեռը վերցներ իր վրա, ու ես ազատորեն նկարեի իմ ֆիլմերը: Կուզենայի քիչ ճամփորդել, որովհետև դա նույնպես հոգնեցնում է: Բայց առանց ճամփորդելու փառատոն չես կարող անել: Հիմա լավ երիտասարդներ կան, ինձ թվում է՝ շուտով կփոխարինեն մեզ: Այդ ժամանակ ես հանգիստ ֆիլմ կնկարեմ: Մեկ էլ շատ եմ ափսոսում, որ քիչ երեխաներ եմ ունեցել: Հաճախ Մարիի հետ խոսում ենք այդ մասին: Պետք էր գոնե վեց երեխա ունենալ, ոչ թե երեքը: Պետք էր ավելի շատ ֆիլմեր նկարել ու ավելի շատ երեխաներ ունենալ: Բայց վատ էինք ապրում, դժվարությունների մեջ էինք, ես ինքնավստահ չէի, շատ միայնակ էի, ապահովված չէի ոչնչով ու չհամարձակվեցի:

«ՄԵՆՔ ԿԱՐՈՂ ԵՆՔ ՄԵՐ ՏԵՍԱԿԻ ԿԻՆՈ ՍՏԵՂԾԵԼ ԵՎ ՇԱՏ ԱՌԱՋ ԳՆԱԼ»

-Ձեր նվաճումները՝ իբրև կինոբեմադրիչի, վաղուց դուրս են եկել Հայաստանի սահմաններից, «Ոսկե ծիրանի» համբավն ու գործունեության շրջանակները՝ ևս: Բայց իմ արած հարցազրույցներից մեկի ժամանակ ասել եք. «Պետք է ընդհանրապես մոռանալ Հայաստանում մեծ կինոարտադրության մասին, որովհետև դա հզոր և հարուստ երկրների մենաշնորհն է»: Միջազգային կինոփառատոն անելն էլ է հզոր և հարուստ երկրների մենաշնորհը, բայց այն արվեց ու կայացավ Հայաստանում: Ինչո՞ւ չմտածել, որ հայ կինոն էլ կճեղքի արգելապատնեշը:

-Նայած, թե ինչ կինոյի մասին ենք խոսում: Մենք կարող ենք մեր տեսակի կինո ստեղծել և շատ առաջ գնալ: Վրաստանում այսօր երկու ռեժիսոր «Օսկարի» հավակնորդ են՝ Զազա ՈՒշաձեն և «Ոսկե ծիրանի» մրցանակակիր Լևան Կոգուաշվիլին: Իսկ մենք դեռ հեռու ենք դրանից: Բանն այն է, որ վրացիները միջազգային մոտեցումներով են աշխատում: Համագործակցում են բոլոր կինոարտադրողների, համապատասխան ֆոնդերի հետ, ձևավորել են իրենց հանդիսատեսը: Ժամանակն է, որ մենք էլ հայկական կինոյի տեսակի մասին մտածենք: Մենք չենք կարող մեծ կինո նկարել, բլոկբաստերներ, դրամարկղային ֆիլմեր ստեղծել: Փոքր-փոքր ինչ-որ բաներ անում ենք, իհարկե, բայց մասսայական կինոն մեզ համար չէ, որովհետև մենք հանդիսատես չունենք: Երեք միլիոնը հանդիսատես չէ: Եվ այն փոքր ֆիլմերը, որ այսօր արվում են, անմակարդակ են, անարվեստ, տարօրինակ հումորով: Բայց հանդիսատեսը դրա կարիքն ունի այսօր, որովհետև այդ հանդիսատեսին պատրաստել են սերիալները, հեռուստահաղորդումները: Էլի փա՛ռք Աստծո, թող նայեն այդ ֆիլմերը, թեկուզ և դրանցում ճաշակի լրիվ կասկածելի վիճակ է, արվեստի չափանիշների բացակայություն: Բայց ցավն այն է, որ լուրջ ֆիլմերը չեն նայում: Դրանց համար պետք է ստեղծես հանդիսատես: Ժամանակին մենք ունեինք այդ հանդիսատեսը, բայց հետո կորցրինք: Հիմա էլ «Ոսկե ծիրանի» շնորհիվ ստեղծվեց այն հանդիսատեսը, որն ամեն տարի սպասում է Յոս Ստելինգի, Քշիշտոֆ Զանուսիի, Վիմ Վենդերսի, Կիմ Կի Դուկի ֆիլմերին: Հիմա այդ մարդկանց ֆիլմերը մեզ մոտ նայում են լեփ-լեցուն դահլիճներում: Սա արդեն ձեռքբերում է: Բայց այս ձեռքբերումով չպետք է սահմանափակվենք, պիտի մտածենք հայկական պոետիկ կինոյի մասին, մեր տեսակի կինոյի մասին, այն աշխարհին ներկայացնելու մասին:

Զրույցը վարեց

Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1696

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ